Aanbod zorgsector: Leiding geven vanuit Verbindende Communicatie

Leidinggeven vereist veel aandacht voor communicatie: motiveren, overleggen, adviseren, delegeren. Het gaat erom het volledige potentieel van elke medewerker tot uiting te laten komen en medewerkers te motiveren om hun werk op een kwalitatieve manier uit te voeren.

 

Deze voor de hand liggende aanpak klinkt makkelijker dan hij in de praktijk is.Het vraagt een ruimdenkende houding en strategie om voorbij het probleem te kijken en op zoek te gaan naar een duurzame oplossing. Zo is een gebrek aan inzet bij een medewerker bijvoorbeeld niet altijd te wijten aan demotivatie en ligt de verlossing voor beide partijen voor een groot deel in een andere manier van boodschappen formuleren, in empathisch luisteren naar elkaars behoeften en dus te communiceren zonder weerstand op te roepen.Empathisch luisteren brengt creativiteit en openheid om een oplossing te vinden die rekening houdt met alle behoeften: van de medewerker, die van jou als leidinggevende en die van de organisatie.

 

Tijdens deze opleiding focussen we op het trainen van verschillende vaardigheden, die je als leidinggevende kan inzetten om met je medewerkers goede resultaten te boeken en ervoor te zorgen dat ze plezier beleven aan hun job.

 

Wat leer je in een opleiding Verbindende Communicatie voor leidinggevenden?

 

  • Moeilijke boodschappen zo overbrengen dat de andere ze kan horen;

  • Opdrachten geven aan medewerkers op een manier die hen motiveert;

  • Omgaan met weerstand;

  • Moeilijke gesprekken voeren;

  • Feedback geven en ontvangen;

  • Empathisch luisteren zodat de medewerker zich echt begrepen voelt.

 

Wat bereik je tijdens en na een opleiding Verbindende Communicatie voor leidinggevenden?

 

  • Medewerkers weten duidelijk wat van hen verwacht wordt en putten motivatie en inspiratie uit de feedback van hun leidinggevenden;

  •  beheerst vaardigheden voor het effectief voeren van veel voorkomende  gesprekken met medewerkers;

  • Je bent in staat om gedrag van medewerkers en collega’s op een effectieve en respectvolle manier bespreekbaar te maken. Je geeft op een verbindende manier feedback;

  • Je kan medewerkers begeleiden om - vanuit hun eigen kracht - vriendelijk en doelgericht met klanten en collega’s te communiceren;

  • Je weet medewerkers te betrekken bij het oplossen van problemen en het nemen van verantwoordelijkheid binnen hun werk;

  • Je kan doelgericht empathie geven door gevoelens en behoeften van medewerkers te benoemen. Zij op hun beurt, voelen zich gehoord en gesteund en zetten zich in om de kwalitatieve werking van het team te behouden.

 

Aanpak

 

Theoretische inzichten worden op een ervaringsgerichte manier en met veel oefeningen geïntegreerd. Tijdens elke workshop ligt de nadruk op het werken met voorbeelden uit de werksituatie van de deelnemers.

 

Aantal deelnemers

 

Minimum 6 en maximum 12

 

Duur

 

De opleiding Verbindende Communicatie voor leidinggevenden vraagt bij voorkeur om twee (opeenvolgende dagen). Die tijd is nodig om vertrouwd te geraken met de theoretische inzichten van het model en om de verworven kennis ook daadwerkelijk te integreren via oefeningen en praktijkvoorbeelden in de eigen werksituatie.

Op een terugkomdag kunnen deelnemers succesverhalen delen, leren van elkaar en krijgen ze professioneel duiding bij specifieke struikelblokken.

 

Spreiding in de tijd is mogelijk.

Schakel door naar een van de volgende opleidingen:

Els Van Beveren 

Trainer in Verbindende Communicatie

 

0485 75 90 38

Kleine Kouterstraat 34

9290 Berlare

  • LinkedIn Clean

© 2017 by walk-your-talk