Aanbod zorgsector: Basisopleiding Verbindende Communicatie

Verbindende communicatie helpt zorgverleners in het opbouwen van duurzame relaties die de verwachtingen van de zorgontvangers en andere betrokkenen in een zorgsituatie overtreffen.

Eigen aan het concept is dat de medewerker rekening houdt met de behoeften van de zorgontvanger, met zijn eigen behoeften én met de behoeften op organisatieniveau.

 

 

Wat leer je in een opleiding Verbindende Communicatie?

 

  • Boodschappen op een krachtige en efficiënte manier brengen zodat zorgontvangers, collega’s, huisartsen, …. kunnen horen wat je te zeggen hebt én zin hebben om rekening te houden met je boodschap;

  • De nodige vaardigheden om effectief en respectvol te communiceren in lastige situaties;

  • Duidelijk zijn over je eigen grenzen op een manier die hoorbaar is voor collega’s, zorgontvangers en andere betrokkenen;

  • Op een constructieve manier omgaan met kritiek of oordelen van anderen;

  • Omgaan met je eigen emoties en met de emoties van de andere;

  • Empathisch luisteren zodat mensen zich echt begrepen voelen;

  • Nee zeggen en omgaan met de nee van de andere.

 

Wat bereik je tijdens en na een opleiding Verbindende Communicatie?

 

  • Een open en directe communicatie tussen medewerkers, zorgontvangers en andere betrokkenen in een zorgsituatie;

  • Een positieve sfeer waarin mensen gehoord en begrepen worden;

  • Nieuwe luistervaardigheden bij zorgverleners: ze zijn in staat om op zo’n manier naar ontvangers te luisteren dat die zelf beter begrijpen wat ze voelen, willen en denken.

  • Een gevoelige stijging van de kwaliteit van werken in de organisatie. Dankzij een waardevolle communicatie tussen alle betrokkenen verloopt het werk efficiënter én aangenamer;

  • Zorgverleners zijn in staat om op een gezonde manier aan zelfzorg te doen. Hierdoor voorkomen ze overbelasting en blijven ze in hun kracht staan, met direct voelbare resultaten in de kwaliteit van hun werk;

  • Problemen zijn bespreekbaar en krijgen een duurzame oplossing;

  • Relationele problemen worden snel besproken en aangepakt. Collega’s maken afspraken waarbij ze rekening houden met elkaars behoeften en met de belangen van de organisatie.

  • Er vallen minder oordelen, dankzij de vaardigheid om empathisch te luisteren. Zo vermijd je conflicten en onbegrip en verzeil je niet in strijd maar zoek je actief naar verbinding met de andere.

 

Aanpak

 

Theoretische inzichten worden op een ervaringsgerichte manier en met veel oefeningen geïntegreerd. Tijdens elke workshop ligt de nadruk op het werken met voorbeelden uit de werksituatie van de deelnemers.

 

Aantal deelnemers


Minimum 6 en maximum 12

 

Duur

 

De basisopleiding Verbindende Communicatie vraagt bij voorkeur om twee dagen. Die tijd is nodig om vertrouwd te geraken met de theoretische inzichten van het model en om de verworven kennis ook daadwerkelijk te integreren via oefeningen en praktijkvoorbeelden in de eigen werksituatie.

Op een terugkomdag kunnen deelnemers succesverhalen delen, leren van elkaar en krijgen ze professioneel duiding bij specifieke struikelblokken.

Spreiding in de tijd is mogelijk.

 

Zodra de deelnemers de basisopleiding onder de knie hebben, sluiten ze probleemloos aan bij de verdiepingstraining of  één van onderstaande themaworkshops.

 

  • Verdiepingstraining

    In de verdiepingstraining van 2 dagen wordt er gefocust op:

    • Het verder eigen maken van de principes in eigen woorden;

    • Verder toepassen van de principes op voorbeelden uit de eigen werksituatie;

    • Uitdiepen van een specifiek thema uit de Verbindende Communicatie:

      • Feedback geven en ontvangen vanuit Verbindende Communicatie

      • De positieve kracht van emoties

      • Kwaliteit verhogen door empathisch luisteren

      • Omgaan met conflicten vanuit Verbindende Communicatie

Schakel door naar een van de volgende opleidingen:

Els Van Beveren 

Trainer in Verbindende Communicatie

 

0485 75 90 38

Kleine Kouterstraat 34

9290 Berlare

  • LinkedIn Clean

© 2017 by walk-your-talk