Connect workshop

Verbindende communicatie op het werk

Leer de principes van verbindende communicatie toepassen in je werk en word een extra krachtige, bereikbare en zorgzame professional.

Waarom?

Als leidinggevende of/en professional beschik je over een heleboel skills die bij je functie horen. Logisch, want stevige vakkennis vormt de basis van succes. Uit ervaring weten we dat de ontwikkeling van een persoonlijke en zorgzame leiderschapsstijl even belangrijk is. En vaak voor meer voldoening zorgt, omdat je je gezien voelt in je waarde. Van daaruit evolueer je tot een sterke en tegelijk kwetsbare, zorgzame sleutelfiguur in de organisatie.

Verbindende communicatie is de sleutel voor een coachende stijl van leidinggeven waarin authenticiteit centraal staat. De missie: jou als leidinggevende of/en hr-professional versterken in onderlinge communicatie. Zorgzaam leidinggeven inspireert medewerkers tot respect en empathie voor elkaar, en het helpt teams op het pad naar zelfsturing. Je creëert een omgeving waarin open, transparant en vriendelijk samengewerkt wordt.

Hoe?

Verbindende communicatie is gebaseerd op het gedachtengoed ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. In deze training zorgen we voor een verdieping van het concept via communicatieprincipes uit onder andere Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). We integreerden alle inzichten en vertaalden ze in een doeltreffend communicatiemodel dat eenvoudig aan te leren is. Na een beetje oefenen is het meteen toepasbaar in een professionele omgeving.

De opleiding

Tijdens de training leer je communiceren zonder weerstand op te roepen. Empathisch luisteren zorgt voor creativiteit en openheid om een oplossing te vinden die rekening houdt met alle behoeften: die van de medewerker, die van jou als leidinggevende of/en hr-professional, en die van de organisatie.

  • Je leert als leidinggevende of/en professional duidelijk, respectvol en effectief communiceren met je medewerkers.
  • Je wordt je bewust van de gevoelens en behoeften van medewerkers en je kan die ook naar boven halen in een gesprek.
  • Je ontdekt hoe je kan omgaan met reacties van medewerkers of collega’s die je niet zo fijn vindt. Je leert verder kijken dan gedrag.
  • Je gaat echt luisteren naar medewerkers en collega’s. Doordat zij zich begrepen voelen, ligt de weg naar creatieve oplossingen open.
  • Je leert gesprekken voeren en feedback geven volgens de principes van verbindende communicatie.
  • Je raakt bedreven in het uitdrukken van waardering en dankbaarheid op een manier die de andere kan horen.

Didactische aanpak

  • Deze ervaringsgerichte training verbindende communicatie vraagt om twee opeenvolgende dagen. Die tijd is nodig om vertrouwd te geraken met de theoretische inzichten van het model en om de verworven kennis ook daadwerkelijk te integreren via oefeningen en via praktijkvoorbeelden uit je eigen werksituatie.
  • De terugkomdag na minimum een maand laat toe om bij te leren van elkaar, door het uitwisselen van uitdagingen en succesverhalen. Je krijgt professionele duiding bij specifieke struikelblokken.
  • We streven naar groepen van minimum zes en maximum twaalf deelnemers voor een optimaal resultaat.

Programma

Walk Your Talk koppelt theoretische inzichten aan praktijkvoorbeelden. De training verloopt volgens de behoeften van de deelnemers. Daarom is het niet mogelijk om een gedetailleerd programma per dag mee te geven. Hieronder geven we alvast een idee van de opbouw mee.

Dag 1
  • We gaan aan de slag met de verschillende bouwstenen van het model.
  • Wat is zelfempathie en waarom is het zo belangrijk?
  • Hoe integreer je de basisinzichten in je persoonlijke proces?
  • Hoe anders voelt het om zelf verantwoordelijkheid op te nemen voor je emoties, in plaats van iemand anders ervoor aansprakelijk te stellen?
Dag 2
  • Wat we tijdens dag 1 leerden, passen we toe in de professionele context en dagelijkse realiteit.
  • Hoe treed je in relatie met de andere vanuit zelfempathie en zelfkennis?
  • Welk effect heeft die nieuwe aanpak op de gehele organisatiecultuur?
  • Wat is empathisch luisteren? Wanneer en hoe kan ik dat inzetten?
  • Na de tweede trainingsdag krijg je een boeiende opdracht mee.
Dag 3 = terugkomdag
  • Iedereen ging in zijn of haar professionele omgeving concreet aan de slag met verbindende communicatie (opdracht na dag 2). Op de terugkomdag evalueren we valkuilen en knelpunten, en delen we succeservaringen.
  • We integreren theorie en praktijk tot een nieuwe manier van communiceren en leven.

Precies wat je zoekt? Welkom!

Schrijf je hier in

Connect workshop

Verdiepingstraining verbindende communicatie op het werk

Tijdens een verdiepingstraining worden de verworven kennis en inzichten stevig verankerd op bewustzijnsniveau. Zodat je ook bij grote uitdagingen en in de meest lastige situaties verbindend kan communiceren.

Waarom?

Na de basisopleiding van Walk Your Talk kan je zelf actief experimenteren met je nieuw verworven taal. Oefenen is cruciaal voor de integratie van al het geleerde. De praktijk verfijnt de training.
Tijdens de verdiepingstraining maak je je de verworven kennis en inzichten nog meer eigen, voor een duurzame toepassing en optimaal effect. Deze belangrijke stap begint bij jezelf: je kan iemand anders maar meenemen in een bepaald bewustzijn nadat je dat zelf hebt bereikt.

Hoe?

Aan de hand van situaties en voorbeelden uit het leven van de deelnemers kom je in contact met wat jij vanbinnen beleeft. We stimuleren je om dit te voelen, erover na te denken en om er bewust mee om te gaan. Vanuit die verbinding met jezelf treedt je in interactie met de andere. Op dezelfde authentieke manier en zonder oordeel.

Door zoveel mogelijk verschillende situaties te benaderen vanuit verbindende communicatie tonen ook die situaties zich waarbij de verbinding nog niet (helemaal) bereikt wordt. Die moeilijkere situaties en de specifieke vaardigheden die ze vragen, train je in de verdiepingsmodule. Om verbindende communicatie op een duurzame manier te integreren in je team en/of organisatie.

De opleiding

In overleg met de deelnemers kunnen volgende thema’s uitgediept worden:

  • verbindend feedback geven en ontvangen
  • op een natuurlijke manier verbindend praten, in je eigen woorden
  • vanuit verbindende communicatie omgaan met conflicten
  • omgaan met je eigen boosheid en die van de andere
  • omgaan met secundaire emoties als schuld en schaamte
  • de positieve kracht van emoties in een organisatie ervaren
  • verbindende communicatie inzetten in intervisiemomenten
  • anderen stimuleren en begeleiden om verbindende communicatie te gebruiken
  • werken aan het ware potentieel van een team
  • omgaan met de weerstand van de andere
  • in verbinding blijven, ook als de andere geweld gebruikt

Eigen voorbeelden uit de professionele werksfeer zorgen ervoor dat deze verdiepingstraining efficiënt en resultaatgericht werkt.

Klaar om je verder te verdiepen in verbindende communicatie

Schrijf je hier in

KHeb je vragen of een bijzonder verzoek? Laat het ons gerust weten!

Contacteer ons