Werknemers zijn mensen met emoties

Alsmaar meer bedrijfsleiders, teammanagers en leidinggevenden beseffen het: van de werkplek een louter zakelijk imperium maken, werkt niet. Onlangs kreeg Jan Toye van brouwerij Palm het woord op Radio 1. Hij voerde er een vurig pleidooi voor het benoemen en uiten van emoties, ook in de meest zakelijke context. “Alleen zo evolueren we naar een warme samenleving”, aldus Toye.

 

Natuurlijk staat hij niet alleen in die visie. Sigal Barsade, een management professor aan de Wharton universiteit van Pennsylvania, bestudeert al meer dan 15 jaar de invloed van emoties op de prestaties van werknemers. “Emoties gaan over van persoon naar persoon, net als een virus”, zegt Barsade. “Ze onder de mat vegen of mensen vragen om ze bij het binnenstappen van de organisatie opzij te zetten is niet menselijk.”

 

Vanuit Verbindende Communicatie ijveren we al langer voor het creëren van een veilige werkomgeving waar emoties, bezorgdheden en specifieke issues een plaats krijgen. Pas als alle werknemers zich heel en aanvaard voelen, kan ook de organisatie naar dat niveau evolueren. Om het met de woorden van Barsade te zeggen: “De emoties van werknemers hebben een directe impact op hun werkprestaties, op beslissingsniveau, op creativiteit, op winst, op teamwerk, op onderhandelingen en op leiderschap. Beschouw mensen gerust als voertuigen van emoties: de ene laadt z’n pakje over op de andere.”

 

Tijdens een training Verbindende Communicatie leren we deelnemers technieken aan om dicht bij hun gevoel te komen, er woorden aan te geven en het te uiten op een professionele manier. Wie luistert, leert correct reageren zonder het pakje van de andere erbij te nemen. ‘Holding space’ is bij dat proces cruciaal. Tijdverlies is het dus allerminst. Integendeel, dankzij het ventileren, benoemen en inzicht krijgen focussen werknemers zich sneller en beter op hun job.

 

Speel geen toneel (volgens Barsade ‘Surface acting’): je energie, lichaamstaal en verminderde concentratie maken toch duidelijk dat je niet voor 100% aanwezig bent bij je taken. Durf authentiek te zijn en te communiceren over wat er in je leeft. De laatste optie benoemt Barsade als ‘Deep acting’: “Daarmee vermijd je stress en burnout. Wie authentiek mag zijn, raakt niet emotioneel uitgeput van te doen alsof.”

 

Een mooie conclusie die perfect haalbaar is voor organisaties in om het even welke sector.

 

All you need is love…. At work.

 

 

 

Please reload

In de kijker

Verbindende Communicatie met jonge kinderen: van OVERleven naar BEleven

1/1
Please reload

Recente berichten
Archief
Please reload