Spannende eerlijkheid: een risico met kans op verbinding

 
Teamwerk, landschapsbureaus, vergaderingen of dagelijkse routine in de gemeenschappelijke ruimtes. Aanleidingen tot ergernis of conflict zijn er op het werk genoeg. Althans als we niet uitspreken waarom iets ons ergert, waarom iets ons tegen de borst stoot, waarom het gedrag of de taal van de andere ons uit evenwicht brengt. Uitgaande van ons eigen waardenpatroon, vermoeden we dat hij/zij het toch ook wel zelf zal weten. Niet dus. Tijd voor angstaanjagende eerlijkheid?

 

Het klinkt als een gloednieuwe term, maar eigenlijk kent ieder van ons hem. Het moment waarop je besluit niet langer te zwijgen, maar eerlijk uit te spreken wat je precies stoort in het gedrag van je collega of medewerker. Je loopt dan een reëel risico op conflict of een vertrouwensbreuk in de relatie. Maar wie het goed aanpakt en met de juiste intentie dat risico neemt, komt er in 90% van de gevallen met een verdiepte relatie weer uit. 

 

Zo werkt het

 

Dirk werkt samen met vier andere collega's op een eiland op kantoor. Werktafels zijn er verbonden aan bureaus, ladeblokken aan bescheiden archiefkasten. Kortom, iedereen ziet en hoort iedereen. Dat bevordert de samenwerking en interactie zonder twijfel, maar even vaak hindert bepaald gedrag van de ene ook de andere collega.

 

Zo heeft Dirk de gewoonte om luid te babbelen en enthousiast te reageren telkens zijn gsm belt. Die gesprekken verlopen integraal op het eiland zelf en storen de concentratie van de vier andere 

collega's. Zij hebben het er onderling al uitvoerig over gehad 'hoe vervelend en zelfs onbeleefd dat wel niet is', maar niemand durft het tegen Dirk te zeggen uit schrik voor zijn reactie.

 

Tijdens een training Verbindende Communicatie van Walk Your Talk, komen deze emoties aan de oppervlakte en neemt één van de collega's van Dirk toch het risico om zijn ergernis uit te spreken.

 

Collega: "Dirk, ik hoor dat je je gsmoproep beantwoordt terwijl we aan het werk zijn in hetzelfde bureau. Ik voel me zenuwachtig omdat ik graag rustig wil werken. Kan je in het vervolg buiten het bureau bellen als je gsm afgaat?"

 

Dirk (compleet verbaasd): "Ja natuurlijk. Waarom heb je me dat niet eerder gevraagd?"

 

Bezorgd om de reactie van Dirk en om de collegiale relatie die hij niet wil verbroken zien, neemt de collega toch het risico om Dirk op een verbindende manier aan te spreken over zijn emotie en behoefte. Het resultaat? Meer verbinding en authenticiteit op de werkvloer.

 

Stappenplan

 

Verbindende Communicatie is een model dat zich bij uitstek leent bij het brengen van moeilijke boodschappen of het reageren in gevoelige situaties. Maar let op, een goede timing en voorbereiding zijn sleutels tot succes.

 

Zelfmpathie is de eerste noodzakelijke stap om verbindend te communiceren en spannende eerlijkheid een kans te geven. Ga met volgende vragen na wat het precies is dat je voelt en waarover je iets wilt zeggen. Pas in een tweede fase ga je dat ook daadwerkelijk uitspreken.

 

  1. Observeren
    Wat neem je objectief waar? Wat zie je, hoor je of registreer je met je zintuigen? Vermijd interpretaties.
    => Dirk neemt zijn gsm op in het gedeelde bureau.
     

  2. Voelen
    Welk gevoel veroorzaakt dat gedrag bij jou? Welke emotie ervaar je bij jezelf?
    => Ik word zenuwachtig
     

  3. Behoefte bepalen
    Waarom voel je je zo? Welke behoefte wordt wel of niet ingevuld op dat moment?
    => Ik heb behoefte aan rust en stilte als ik werk.
     

  4. Concreet verzoek
    Pas na de voorgaande stappen, ben je voldoende voorbereid om op een authentieke manier voor verbinding in jullie relatie te kiezen en je ergernis uit te spreken. Maak je verzoek zo concreet mogelijk. Veronderstel niet dat de andere wel weet hoe hij jou tegemoet kan komen.
    => Vraag aan Dirk om voortaan buiten het bureau te bellen als hij opgeroepen wordt.

 

Feedback geven en ontvangen

 

Elke organisatie of bedrijf krijgt te maken met momenten van feedabck. Die zijn waardevol en noodzakelijk voor de groei van teams én voor de individuele medewerkers. Althans, dat kunnen ze zijn op voorwaarde dat ze goed gebracht worden.

 

Walk Your Talk ondersteunt leidinggevenden, teams en medewerkers in het proces van authentieke feedback geven en ontvangen. Verbindende Communicatie creëert een veilige omgeving en reikt mensen praktische tools aan om hun behoeften uit te drukken zonder de verbinding met de andere kwijt te spelen.

 

Benieuwd naar wat Walk Your Talk voor jou kan betekenen?

Neem contact op via els@walk-your-talk.be of bekijk www.walk-your-talk.be verder!

Please reload

In de kijker

Verbindende Communicatie met jonge kinderen: van OVERleven naar BEleven

1/1
Please reload

Recente berichten
Archief
Please reload