Anything that is WORTH doing is worth doing poorly.

 

Waarom is dit zo moeilijk?
 

Wanneer deelnemers aan een training voor het eerst in contact komen met het model van Geweldloze Communicatie, denken ze vaak: dit is zo simpel. Kort door de bocht leren we mensen praten in 4 zinnen:

Als ik zie dat …, voel ik me ….., omdat ik behoefte heb aan…., Kan je aub….

 

Hoe komt het dan dat het na een aantal dagen training toch moeilijker blijkt te zijn en oefening vraagt om dagdagelijks Verbindend te communiceren?

 

De belangrijkste reden hiervoor is dat we zo gemakkelijk in automatische patronen terecht komen. Communicatie is niet iets wat we van kinds af aan bewust leren. We nemen de reacties van ouders en betekenisvolle anderen over in het omgaan met conflicten en emoties. 

 

Kiezen voor een andere, meer respectvolle én efficiënte manier van uitdrukken, vraagt innerlijke ruimte. We moeten de pauzeknop kunnen indrukken, uit de reactie blijven en elke keer opnieuw bewust kiezen om te praten zonder oordeel of verwijt, vanuit eigen beleving. 

 

Aandacht richten op wat ikzelf en de andere nodig hebben, in plaats van wat ik of de andere fout doet, geeft meer verbinding en levensenergie. Zelf de verantwoordelijkheid opnemen voor mijn emoties geeft me een gevoel van innerlijke controle en vrijheid. De andere is niet verantwoordelijk voor wat ik voel! 

 

Hoe meer onze hersenen gewoon zijn om deze connecties te activeren, hoe makkelijker het wordt om met compassie te reageren. Zo werkt leren. Ook Verbindend communiceren kan een “gewoonte” worden. Een programmatie van onze hersenen om voor empathie te kiezen.  Een beetje zoals tandenpoetsen of autorijden, maar dan gesofisticeerder. Van zodra we ons bewust worden van automatische patronen, en tijdens een training een alternatief hiervoor aangeboden krijgen, creëren we keuzevrijheid. We kunnen zelf bepalen wat we denken en voelen! Met meer levenskwaliteit tot gevolg.

 

En net zoals bij elk ander leerproces kunnen we ons deze manier van communiceren met veel zelfempathie eigen maken.

 

TIP om te oefenen:
 

Denk aan een uitdrukking of woord in je dagelijkse taalgebruik dat je verwijdert van je levensenergie zoals bijv. “moeten”. Wees je bewust van wanneer je dit woord gebruikt en vervang het door een ander woord zoals “willen” of “kunnen”. Welke behoefte vervul je door de actie uit te voeren?


Bijv. Ik moet elke woensdagnamiddag mijn kinderen naar de muziekles brengen. Ik vind het belangrijk om zorg te dragen voor hun ontwikkeling en plezier. Ik wil elke woensdag mijn kinderen naar de muziekles brengen.
 

Indien dit moeilijk is, sta dan stil bij de handeling die “moet”. Is dit werkelijk levensdienend of kan je een andere manier vinden om de onderliggende behoefte in te vullen waardoor je “moeten” wel kan vervangen door “willen”?
 

Bijv. Ik moet elke dinsdagavond tot 23u strijken. Ik wil zorg dragen voor mijn gezin. Ik “wil” elke dinsdagavond tot 23u strijken, blijft weerstand oproepen in mijn systeem. Ik kies ervoor om de tijd die ik vrij heb te ontspannen of te spelen met mijn kinderen en beslis om de strijk naar het strijkatelier te brengen.

Please reload

In de kijker

Verbindende Communicatie met jonge kinderen: van OVERleven naar BEleven

1/1
Please reload

Recente berichten
Archief
Please reload