Communicatie tussen school en ouders

6 tips voor een goed contact met ouders

 

  • 1 | Start met zelfempathie. Bepaal voor jezelf hoe je je voelt in de situatie met de leerling. Welke voor jou belangrijke waarde is hier in het spel? Je bewust zijn van wat je voelt en nodig hebt, brengt je in contact met jezelf. Je gaat het gesprek aan vanuit wat je zelf belangrijk vindt en niet vanuit wat er fout is bij de andere.

    WEL: IK voel me gefrustreerd omdat ik behoefte heb aan respect.
    NIET: Hij houdt geen rekening met wat ik vraag.

     

  • 2 | Bereid het gesprek goed voor. Welke boodschap wil je overbrengen? Wat wil je de ouder exact vragen? Formuleer je verzoek concreet, positief (wat wil je wél), realistisch. Een duidelijk gefromuleerd verzoek helpt de andere om er effectief rekening mee te houden.

    WEL:  Kan je elke dag het huiswerk van je zoon nakijken aub?
    NIET: Ik verwacht dat je meerwerkt in het ondersteunen van je zoon.

     

  • 3 | Gebruik een objectieve waarneming. Bij het overbrengen van een moeilijke boodschap is het belangrijk om vanuit objectief waarneembaar gedrag te vertrekken. Vermijd oordelen en interpretaties omdat deze moeilijk te horen zijn voor de andere.

    WEL: Deze week heeft je zoon drie keer een taak later dan gevraagd ingediend.
    NIET: Je zoon is lui en werkt niet mee.
     

  • 4 | Vermijd om gelijk te willen hebben. In een goed gesprek gaat het niet om gelijk hebben, wel om luisteren naar elkaar, horen wat de andere voelt en waar hij behoefte aan heeft.
     

  • 5 | Luister empathisch naar de ouder. Hoe voelt de ouder zich en wat is zijn belangrijke behoefte.

    WEL: Voelt u zich boos omdat u het belangrijk vindt dat er rekening gehouden wordt met uw mening als ouder?
     

  • 6 | Zoek samen naar een creatieve oplossing. Op het moment dat je in contact bent met wat echt belangrijk is voor de ouder, en je je eigen behoefte op een verbindende manier gecommuniceerd hebt, kan je samen een oplossing verzinnen die de behoeften van beide partijen invult. Je hoeft als leerkracht niet zelf met de oplossing te komen.

Please reload

In de kijker

Verbindende Communicatie met jonge kinderen: van OVERleven naar BEleven

1/1
Please reload

Recente berichten
Archief
Please reload