1/1

Empathisch luisteren zorgt ervoor dat je de andere echt kan begrijpen. In contact komen met wat er in de andere leeft, wat hij voelt en nodig heeft, werkt magisch.

Met aandacht luisteren is minder evident dan je op het eerste zicht zou denken. Het vraagt je je oordelen, gevoelens en behoeften aan de kant zetten en dan echt in contact te komen met wat er in de andere leeft.

 

Zo vermijd je niet alleen misverstanden maar geef je mensen te kennen dat je ze hoort. Pas dan schenk je ze een eerlijke kans om rekening te houden met jouw boodschap.

 

Specifiek in de zorgsector is deze manier van communiceren een ware hulp om oplossingen te vinden. Empathisch luisteren helpt anderen dichter bij hun gevoel te komen en bij wat ze echt nodig hebben. Op die manier zijn ze in staat om zelf creatieve oplossingen voor hun probleem te vinden, en dus minder afhankelijk te worden.

 

 

Wat leer je in de workshop Empathisch Luisteren?

 

-       Hoe empathisch luisteren nog verder gaat dan actief luisteren;

-       Concrete tips om empathisch te luisteren;

-       Empathisch luisteren overbrengen naar anderen;

-       Verschillende niveaus van empathisch luisteren;

-       Empathisch luisteren oefenen aan de hand van eigen voorbeelden.

 

 

Aanpak

 

Theoretische inzichten worden op een ervaringsgerichte manier en met veel oefeningen geïntegreerd. Tijdens elke workshop ligt de nadruk op het werken met voorbeelden uit de werksituatie van de deelnemers.

 

 

Aantal deelnemers:

minimum 6 en maximum 12

 

 

Duur

 

De workshop Empathisch luisteren vraagt bij voorkeur om één dagdeel van drie à vier uur.

Uitbreiding en verdieping zijn uiteraard mogelijk.

Els Van Beveren 

Trainer in Verbindende Communicatie

 

0485 75 90 38

Kleine Kouterstraat 34

9290 Berlare

  • LinkedIn Clean

© 2017 by walk-your-talk