Spreken met de ogen dicht

Communiceren zonder woorden met de ogen dicht, terwijl iemand zonder oordeel naar je luistert. Dat is in essentie authentic movement. De taal is compleet verschillend, maar de ingrediënten zijn dezelfde als die van verbindende communicatie. Bij Walk Your Talk experimenteren we graag met manieren om individuen en teams in beweging te brengen. Collega Gwen Declerck nam ons mee voor een workshop authentic movement.

In essentie is authentic movement eenvoudig. De ene helft van een groep mensen danst met de ogen dicht en in stilte. De andere helft zit aan de rand verwoed te schrijven. Elke getuige bestudeert een danser. Ze noteren elke beweging van ‘hun’ danser, elke verandering van gezichtsuitdrukking, hoe subtiel ook. Authentic movement is als therapievorm ontwikkeld door de Amerikaanse Marie Starks Whitehouse, een leerlinge van psychiater Carl Jung.  De therapie helpt bij mensen die kampen met burn-out, depressie of angst of mensen die een crisis moeten verwerken. 

 

Whitehouse ontwikkelde authentic movement in de jaren 50 van de vorige eeuw. Ze was ervan overtuigd dat lichaamsbewustzijn een belangrijk onderdeel is of mogelijks zelfs de basis is van bewustwording en persoonlijke ontwikkeling. Ze geloofde dat onze emoties verweven zijn met alle spieren, organen en chemische processen in ons lichaam. Het woord ‘emotie’ is niet voor niets afkomstig van het Latijnse werkwoord ‘emovere’, wat je kunt vertalen als: in beweging komen. Emoties beroeren ons, ze brengen ons in beweging. Het zijn de knipperlichtjes op ons dashboard die zeggen: best even aan de kant gaan staan om onder je motorkap te kijken.

 

In authentic movement worden deelnemers uitgenodigd om te bewegen op het ritme van wat er in hen leeft. Je verkent je emoties al dansend, door je eigen spontane bewegingsimpulsen te volgen. Na een tijdje vergeet je dat je in een zaal met andere dansers bent en dat je bekeken wordt. Je danst je eigen dans en je verbeelding wordt wakker. Soms zie je beelden, dromen of patronen. Soms lukt het niet om al dansend je hoofd uit te zetten, en ook met die frustratie kun je dansen. Soms voelt het fijn, soms ook niet. Soms maak je wild je hele lijf los, soms blijf je stil en is je adem het enige wat beweegt. Niets moet. 

 

Cruciaal bij authentic movement is het concept van de good enough mother. De getuige van jouw dans kruipt in de rol van ‘goed genoeg moeder’: zonder oordeel of interpretatie observeert hij of zij jouw bewegingen. Het is kijken op de manier waarop een moeder naar haar spelende kind kijkt: minzaam en nieuwsgierig. De good enough mother grijpt enkel in als er gevaar is, bijvoorbeeld als twee dansers tegen elkaar dreigen te knallen. Ook voor de danser is authentic movement een oefening in niet oordelen: jezelf gunnen dat je bewegingen niet mooi of af zijn, misschien zelfs een tikje onbeholpen of stuurloos. Niet meteen zoeken naar een interpretatie of betekenis. Je niet bekeken en beoordeeld voelen. Die verwondering en nieuwsgierigheid zonder oordeel kan je oefenen. Naarmate je vaker ‘de dansvloer’ opgaat, word je er beter in. 

 

Bij Walk Your Talk werken we met het model van geweldloze communicatie dat Marshall Rosenberg uitwerkte. Op het eerste zicht is ons werkdomein helemaal anders dan dat van authentic movement, omdat wij net heel vaak met taal en woorden bezig zijn. Vanuit verbindende communicatie leren we mensen welke woorden je best uit je woordenschat schrapt en welke zinnen het minst kans geven op een vecht-, vlucht- of bevriesreactie bij de ander. Maar toch hebben de twee werkmethodes ook veel met elkaar gemeen. Het idee van op een open manier te uiten wat binnenin je leeft, bijvoorbeeld. Het idee van niet te oordelen over jezelf en de ander, ook. Nieuwe methodes ontdekken, het is voor Walk Your Talk een grote inspiratiebron. Voedsel voor onze geest, ingrediënten voor onze groei als coach.