Feedback: hoe begin je eraan?

Van je waardering uiten tot bespreken wat je graag anders zou willen in een samenwerking: feedback zegt iets over het effect van ons gedrag op anderen. We bundelen een aantal belangrijke inzichten over feedback geven en ontvangen.

Feedback is belangrijk, omdat het een leerkans inhoudt. Waarderende feedback kan ons zelfvertrouwen en ons gevoel van eigenwaarde een boost geven. Bijsturende feedback kan dan weer cruciaal zijn om prestaties te verbeteren. Feedback geven en ontvangen is dus een voorwaarde om te leren.

Goed feedback geven

Waar kan je aan denken als je feedback geeft? Zorg dat je boodschap duidelijk is: zeg concrete dingen, op een verbindende manier. Geef feedback ook onmiddellijk in plaats van op het moment dat je je begint te ergeren. Dat is eerlijker. Geef liefst vaak feedback: het comfort met feedback stijgt als je het veel en rechtstreeks doet. 

Goed feedback ontvangen

Het is een fabeltje dat mensen het moeilijk hebben met bijsturende feedback: ze weten graag waar ze aan toe zijn, of ze het goed doen, waar ze kunnen bijleren. Waar kan je op letten als je feedback krijgt? Bedankt de ander en neem de tijd om de boodschap te laten bezinken: heb ik écht gehoord wat de ander heeft gezegd, begrijp ik het goed, wat doet dat met mij? 

Neem een voorbeeldrol op

Feedback ontvangen is niet altijd gemakkelijk. Misschien is er een grote emotionele beladenheid, misschien past de feedback niet in het beeld dat we van onszelf hebben, misschien komt de feedback niet op het goede moment. Als leidinggevende kan je een voorbeeldrol opnemen door zelf kwetsbaarheid toe te laten: vraag zelf hulp of feedback en ga daar dan ook goed mee om, geef toe dat je iets niet weet enz. 

Coachen en checken

Feedback geven is iemand helpen bij zelfreflectie. Als er geen reflectie komt na de feedback, heeft het geen zin. Daarom is het belangrijk dat je coacht en checkt hoe iets binnenkomt bij de ander wanneer je feedback geeft. Hoe beter je de vaardigheid van feedback overbrengen beheerst, hoe meer kans dat je de ontvanger echt bereikt. 

Feedbackcultuur installeren

Pas als feedback echt binnenkomt, zal de ontvanger bereid zijn om z’n gedrag aan te passen. Om dat te bereiken moet je een vorm van veiligheid creëren: zorgzaam je boodschap brengen, zorgzaam omgaan met de reactie op de feedback, een feedbackcultuur in de organisatie installeren. De intentie van feedback moet altijd zijn: de ander helpen, en samen leren en evolueren. Feedback die alleen maar dient om jouzelf een beter gevoel te geven leidt nergens toe.

Een aantal voordelen van uitspreken wat er leeft op een rijtje:

  • Het vermindert negatieve gedachten.
  • Je krijgt meer begrip voor jezelf en je collega’s.
  • Het benadrukt je kwaliteiten en helpt je minder sterke punten verbeteren.
  • Het geeft inzicht in welke onderwerpen belangrijk voor je zijn.
  • Je krijgt inzicht in je waarden en overtuigingen.
  • Het ontwikkelt je creatieve denken. 
  • Het stelt je professionele doelen op scherp. 
  • Het leert je mogelijkheden ontdekken voor groei.