De prijs van conflicten in een organisatie

In organisaties waar conflicten niet worden aangepakt, verliezen leidinggevenden het respect van hun medewerkers. In die organisaties zie je hogere ziekte- en verloopcijfers, maar vooral ook medewerkers die gedemotiveerd geraken en afhaken. En dat resulteert vroeg of laat in slechtere bedrijfsresultaten. Daarom werkt Walk Your Talk graag rond conflicthantering. 

Walk Your Talk-coach Gwen Declerck vond het opvallend hoeveel conflicten ze oppikte tijdens haar recente trajecten in organisaties. Een paar voorbeelden?

Twee medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor een strategische groeipoot van de organisatie, maar slagen er niet in om samen te werken. De directie weet niet hoe te reageren, waardoor het conflict escaleert. Eén medewerker is al een jaar niet meer op kantoor geweest, omdat hij de spanning niet aankan. De directie beraadt zich nu over wie van de twee medewerkers ontslagen zal worden, tot grote ontsteltenis van alle andere collega’s. 

Tijdens een vergadering ontstaat een bitse discussie tussen twee medewerkers over een schijnbaar onbelangrijk detail. De overige teamleden zijn niet verbaasd, want ze weten al langer dat het niet goed botert tussen de collega’s. Een van de collega’s vindt dat ze te veel moet compenseren voor de ander, die deeltijds werkt en werk doorschuift. Ook de leidinggevende is op de hoogte, maar rekent erop dat de collega’s hun problemen zelf oplossen. 

We zien het wel vaker: heel wat leidinggevenden hebben niet zoveel kaas gegeten van conflicthantering.

Vaak zijn leidinggevenden super sterk in verbinden, maar verliezen ze hun natuurlijke leiderschapskwaliteiten bij conflict. Dat is problematisch, want conflictvermijding door de leidinggevende is brandstof voor nog meer conflicten in teams.  Met het bewustzijn en de vaardigheden uit Verbindende Communicatie, kan iedereen aan de slag met het voorkomen en oplossen van conflicten.

Schijnharmonie

De kunst van het ruziemaken is iets wat niet zoveel mensen beheersen. Bijna niemand heeft het geleerd. Conflicten kunnen nochtans nuttig zijn: verschillen openlijk leren uitspreken en constructief met elkaar in conflict gaan, verdiept relaties en brengt samenwerkingen naar een hoger niveau.

We zijn bang van conflicten, maar moeten eigenlijk banger zijn van teams waar er nooit conflict is of waar verschillen onder de mat geveegd worden. Het echte gevaar in organisaties is schijnharmonie. Maar kleine ergernissen die onbesproken blijven, kunnen uitgroeien tot grote conflicten.

Soms is de prijs hoog en gaan organisaties eraan ten onder. In België is busbouwer Van Hool een recent voorbeeld. Het bedrijf werd onlangs failliet verklaard en nadien overgenomen, onder meer doordat er een slepend conflict was tussen enkele familiale aandeelhouders.

Bespreekbaar maken

De gevolgen van aanslepende discussies zijn niet altijd zo dramatisch, maar wel altijd voelbaar: meer verloop, meer absenteïsme, minder betrokkenheid, demotivatie… Het is veel gezonder als directies, leidinggevenden en medewerkers de tools en vaardigheden aangeleerd krijgen om eerlijk uit te spreken wat er leeft en echt te luisteren naar elkaar. Dan worden verschillen bespreekbaar voor ze kunnen uitgroeien tot echte conflicten. Dat maakt dat er verbinding ontstaat voorbij de verschillen en dat er gedragen, doorleefde oplossingen op tafel komen.

Op onze blogpagina kan je enkele vuistregels terugvinden voor wanneer de spanning in een team of tussen collega’s stijgt. Walk Your Talk Collega Gwen Declerck verzorgt voor HRD Academy een driedaagse training rond conflicthantering. We delen theoretische kennis over bemiddeling, oefenen onze conflicthanteringsvaardigheden aan de hand van cases en meer.

Lees meer over de inhoud en opbouw van de training